مسیر نوظهور تجارت(کریدور میانه)

کشورهای آسیای مرکزی مسیر تجارت سبز را در COP29 ایجاد می کنند

کشورهای دریای خزر و آسیای مرکزی به طور فعال در حال توسعه کریدور میانی به عنوان یک مسیر تجاری سبز هستند که چین و اروپا را به هم متصل می کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر کشورهای آسیای مرکزی مسیر تجارت سبز را در COP29 ایجاد می کنند

به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_بین الملل، آذربایجان در حال پیشروی پروژه های انرژی سبز، از جمله خط انتقال برق در دریای خزر است تا خود را به عنوان صادرکننده کلیدی انرژی معرفی کند.

COP29 به عنوان بستری برای طرح‌های سبز و بحث‌های بحث برانگیز سوخت فسیلی عمل می‌کند و پیچیدگی‌های بحران جهانی آب و هوا را برجسته می‌کند.

در حالی که بحث های مربوط به مهار گرمایش جهانی در داخل منطقه آبی در اجلاس آب و هوای COP29 در باکو باتلاق شده است، کشورهای حوزه خزر و کشورهای آسیای مرکزی در حاشیه به دنبال راه هایی برای تقویت تجارت "سبز" هستند.

کریدور میانه، یک مسیر تجاری نوظهور که چین و اروپا را از طریق قفقاز و آسیای مرکزی به هم متصل می کند، موضوع اصلی بحث در حاشیه COP29 بوده است. با روحیه گردهمایی آب و هوا، شرکت کنندگان می گویند که قصد دارند یک کریدور انرژی "سبز" پایدار ایجاد کنند که شامل ساخت زیرساخت های جدید و دیجیتالی کردن سیستم های تجاری است.

انگیزه مالی زیادی برای چنین توافقاتی وجود دارد. با پشت سر گذاشتن نقطه عطف 1000 روزه جنگ روسیه و اوکراین، این کریدور به عنوان یک مسیر جایگزین که روسیه را دور می زند، جذاب شده است. بانک جهانی تخمین می زند که تجارت در طول کریدور تا سال 2030 سه برابر خواهد شد.

اولین توسعه بزرگ کریدور میانی در خلال COP29 در 13 نوامبر، دو روز پس از آغاز گردهمایی، زمانی که روسای جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان " مشارکت استراتژیک در توسعه و انتقال انرژی سبز " را امضا کردند، رخ داد.

در حالی که به تعهدات قاطعانه توجه نشده بود، یک جلسه توجیهی پس از امضای روسای جمهور سرنخ هایی در مورد نیات آنها ارائه کرد. الهام علی اف، رهبر آذربایجان تایید کرد که این مشارکت به تلاش مستمر برای ساخت یک خط برق زیر آب در سراسر دریای خزر مربوط می شود. این پروژه در ماه مه گذشته رونمایی شد و برای تسهیل اشتراک سه جانبه برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر و مهمتر از همه، صادرات برق به اروپا طراحی شده است.

علی اف گفت: «مطالعه امکان سنجی این پروژه رو به اتمام است، بنابراین ما آسیای مرکزی، قفقاز، اروپا، دریای خزر و دریای سیاه را با یک کریدور انرژی واحد متصل خواهیم کرد.»

علی اف همچنین به پیشرفت در ارتباط مهم دیگری در آن کریدور اشاره کرد - کابل زیر آب دریای سیاه که از گرجستان به قلمرو اتحادیه اروپا می گذرد. چنین پروژه هایی برای تلاش های مداوم آذربایجان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به صادرات سوخت فسیلی و تبدیل شدن به منبع انرژی جایگزین برای اروپا مهم هستند.

در این کنفرانس خبری، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، پروژه های خطوط برق را مستقیماً به توسعه کریدور میانی مرتبط دانست. توکایف پس از امضای این قرارداد گفت : «به ثمر رساندن عملی این توافقنامه به توسعه کریدور میانی به عنوان پل سبزی که اقتصادهای ما را به هم متصل می کند، کمک خواهد کرد» . همکاری نزدیک در این زمینه کلیدی، تبادل تجربه و فناوری های پیشرفته را میان سه کشور افزایش می دهد و به تقویت بیشتر امنیت انرژی ما کمک می کند.

COP29 همچنین ثابت کرده است که مکان مثمر ثمری برای امضای سایر معاملات تجاری مرتبط با کریدور میانه است و در کنار هم، بستری برای چین برای نشان دادن نقش اقتصادی رو به رشد خود در حوزه خزر است.

یکی دیگر از قراردادهای زیرساختی که در حاشیه کنفرانس امضا شد، بر این نکته تاکید دارد. در 12 نوامبر، آذربایجان، قزاقستان و چین یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت یک پایانه باری جدید بین وجهی در بندر باکو تأسیس کردند. چین علاوه بر این به ساخت هاب کانتینری در آن سوی دریای خزر در شهر بندری آکتائو قزاقستان کمک می کند.

رشاد نبی اف، یک مقام توسعه آذربایجان، در یک میزگرد متمرکز بر کریدور میانه که در 20 نوامبر تحت نظارت COP29 برگزار شد، گفت که آذربایجان انتظار دارد تعداد قطارهای باری چینی که از قلمرو خود عبور می کنند در سال 2025 دو برابر شود. کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوس آرام (ESCAP)، آژانس سازمان ملل متحد که مسئول ارتقای تماس های اقتصادی منطقه ای است، نیز از ابتکارات منطقه ای در طول این مدت حمایت کردند. بحث میزگرد

آرمیدا سالسیاه علیسجابانا، نماینده آژانس گفت : «ESCAP به حمایت از توسعه کریدورهای حمل و نقل پایدار و دیجیتال، از جمله کریدور میانی ادامه خواهد داد.

در همین حال، عملیاتی که توسط یک گروه ناظر شفافیت به نام شاهد جهانی انجام شد، ادعا می‌کند که آذربایجان از میزبانی خود در COP29 برای گفتگو با شرکای بالقوه خود در مورد توسعه و گسترش صادرات سوخت‌های فسیلی به عنوان منبع اصلی گرمایش جهانی استفاده کرده است.

گزارشی که توسط گروه شاهد جهانی با تکیه بر گزارش های مخفی منتشر شده است که در آن محققی برای این گروه به عنوان نماینده یک شرکت سرمایه گذاری انرژی در هنگام برقراری تماس ویدیویی با النور سلطانوف، مدیر عامل COP29 و معاون وزیر انرژی آذربایجان ظاهر می شود، به نظر می رسد درگیری را نشان می دهد. مورد علاقه که در آن مقام آذربایجانی تمایز روشنی بین نقش COP و موقعیت دولتی خود قائل نمی شود.

این گروه در بیانیه ای ادعا می کند: "مقامات COP29 با تسهیل گفتگوها در مورد معاملات نفت و گاز در یک کنفرانس آب و هوا از موقعیت خود سوء استفاده کردند." دولت های نفتی در حال تکمیل یک کتاب بازی شوم هستند که COP را فقط یک فرصت تجاری دیگر برای آلاینده ها می داند.

::

مطالب مرتبط