افزایش سهم ایران در حمل‌ونقل دریایی

از تشکیل کنسرسیوم با روسیه تا گسترش همکاری با سه کشور همسایه

در ادامه سیاست‌های توسعه دریامحور جمهوری اسلامی ایران، تهران با هدف تقویت جایگاه خود در حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای، گام‌های تازه‌ای در همکاری‌های بین‌المللی برداشته است. توافق با روسیه برای تشکیل نخستین کنسرسیوم مشترک حمل‌ونقل دریایی و پیشرفت مذاکرات با قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از جمله اقداماتی است که می‌تواند جایگاه ایران را در تجارت دریایی شمال و جنوب کشور به‌طور چشمگیری ارتقا دهد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر از تشکیل کنسرسیوم با روسیه تا گسترش همکاری با سه کشور همسایه

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت: بررسی تحولات اخیر در حوزه حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهد ایران با هدف بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های ترانزیتی و تجاری منطقه، گام‌های مؤثری برای افزایش سهم خود در این بخش برداشته است.

سفیر ایران در روسیه، کاظم جلالی، از توافق تهران و مسکو برای تشکیل نخستین کنسرسیوم مشترک حمل‌ونقل دریایی خبر داد. او با اشاره به برگزاری نشست دو روزه رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد دولتی و خصوصی دو کشور در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آبان در شهر ماخاچ‌قلعه گفت:
«در این نشست، چارچوب و ساختار کنسرسیوم مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد جزئیات نهایی و متن رسمی توافق ظرف یک ماه آینده تدوین و ابلاغ شود.»

به گفته جلالی، هدف این کنسرسیوم توسعه همه‌جانبه تجارت، ترانزیت و ترابری ترکیبی میان ایران و روسیه است و می‌تواند مسیرهای تجاری دو کشور را بیش از پیش به هم متصل کند.

در همین حال، سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، که برای نهایی‌سازی این توافق به روسیه سفر کرده بود، اعلام کرد: «مذاکرات با قزاقستان برای مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه حمل‌ونقل دریایی به مرحله نهایی رسیده و انتظار می‌رود قرارداد همکاری به‌زودی امضا شود.»

وی همچنین از تداوم رایزنی‌ها با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خبر داد و افزود: «هیأتی بلندپایه از جمهوری آذربایجان به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور از بندر شهید رجایی بازدید کرده و مذاکرات برای گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی میان دو کشور در جریان است.»

رسولی با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران و سواحل گسترده آن گفت: «دریا و بنادر از نعمت‌های بزرگ الهی برای کشور ما هستند. تاکنون تمرکز اصلی بر منابع نفت و گاز بوده، اما اکنون باید از ظرفیت بنادر و دریا برای توسعه اقتصادی و تجاری حداکثری استفاده کنیم.»

او با تأکید بر اهمیت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور افزود: «این سیاست‌ها اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته و اجرای آن می‌تواند به شکل‌گیری تمدن دریایی نوین و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به نفت کمک کند.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد که فاصله زیادی میان ظرفیت اسمی بنادر کشور و میزان واقعی جابه‌جایی بار وجود دارد و باید با رفع موانع و تمرکز بر نقاط اشتراک با کشورهای منطقه، این ظرفیت را به فعلیت رساند.

او در پایان خاطرنشان کرد:«توسعه همکاری با کشورهای حاشیه خزر و همچنین گسترش فعالیت بنادر جنوبی ایران در مسیر دسترسی به دریاهای آزاد، می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار و افزایش نقش ایران در شبکه جهانی حمل‌ونقل دریایی شود.»