روابط عمومی و بحران

عدم انطباق بین نیازها و منابع، تغییر ناگهانی، بروز حوادث غیرمنتظره و خطرناک و نداشتن اطمینان از اوضاع و بر هم خوردن تعادل را بحران می نامیم. به عبارت دیگر تغییر ناگهانی، شدیدتر از حالت عادی و غافل گیری تهدیدآمیز، از جمله معیارهای تعریف بحران هستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر روابط عمومی و بحران

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، «محمد جوکار» مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس در یادداشتی به عنوان «روابط عمومی و بحران» به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

عدم انطباق بین نیازها و منابع، تغییر ناگهانی، بروز حوادث غیرمنتظره و خطرناک و نداشتن اطمینان از اوضاع و بر هم خوردن تعادل را بحران می نامیم.به عبارت دیگر تغییر ناگهانی، شدیدتر از حالت عادی و غافل گیری تهدیدآمیز، از جمله معیارهای تعریف بحران هستند.

ارتباطات در بحران، بخشی از روابط عمومی است و پیدایی آن به صورت مستقیم با شیوه اطلاع رسانی رسانه های خبری ارتباط دارد. فعالیت های روابط عمومی و سعی در برقراری ارتباط و تفاهم با مردم، از عهد باستان وجود داشته است و تنها ابزار و ادوات روابط عمومی و نوع مهارت و تخصصی فعالیت های روابط عمومی با تغییر و تحول همراه بوده است.

ثبات منطقه در هنگام وقوع بحران ، تابعی از وضعیت افکار عمومی و چگونگی مدیریت بحران است. این امر تعیین کننده رضایت و نارضایتی مردم و واکنش آنها در هنگام بحران است. از سوی دیگر رسانه ها، نقش مهمی در رویکرد افکار عمومی در مواقع بحران دارند. به هنگام وقوع بحران های شهری، اهمیت خبر رسانی سریع و دقیق برای عملیات روانی در مجاب سازی افکار عمومی افزایش می یابد.

روابط عمومی به دلیل توانایی استفاده مناسب و مطمئن از رسانه های اجتماعی در جهت دهی افکار عمومی ، و ارتباط مردم با جمعیت ، به عنوان منابع اطلاعاتی جدید برای امداد و نجات در مقابله با انواع مختلف بحران و مراحل مختلف آن نقش موثری ایفا می کند.

بعد از بوجود آمدن بحران، روابط عمومی می تواند نقش موثری در عادی سازی شرایط و بازسازی محیط داشته باشد و با ارتباط مناسب بین سازمان، محیط و منطقه در هنگام بحران، نقش مثبتی در عادی سازی ایفا کند. روابط عمومی نباید فقط نقش اطلاع دهی را انجام دهد، بلکه در کنار آن باید نقش اطلاع یابی را نیز داشته باشد و با تجزیه و تحلیل اطلاعات و عملیاتی کردن آن و شرکت در جلسات راهبردی و سازمانی، تصمیم سازی کند و با اقداماتی مناسب به وضع مطلوب دست یابد.

هر رویدادی که در عین به وقوع پیوستن بحران زا باشد تلاش امدادی وسیعی را طلب می کند تا از میزان خسارات و ضایعات آن تا حد ممکن کاسته شود. به همین ترتیب، فعالیت دستگاه هماهنگ کننده عملیات امدادی در صورتی از بالاترین بازده برخوردار خواهد شد که به یک روابط عمومی مبتنی بر پایه های علمی متکی باشد. نقشی که چنین روابط عمومی به عنوان بازوی مشاوره اصلی و امین مدیریت کل عملیات ایفا می کند، نه تنها باعث تسهیل وظایف اجرایی مدیریت خواهد شد، بلکه این امکان را هم به وجود خواهد آورد تا حتی از پیامدهای ناگوار سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی بالقوه بعدی نیز جلوگیری شود.

روز روابط عمومی بر همه سنگرسازان بی سنگر این عرصه گرامی باد.

محمد جوکار

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس

::

مطالب مرتبط