به گزارش خبر پایگاه اطلاع رسانی سپهر، شعبان زاده، رئیس هیأت مدیره انجمن کفش ماشینی قم، در واکنش به جنگ تجاری جاری بین آمریکا و چین، به تحلیل تأثیرات این وقایع بر صنعت کفش ایران پرداخت و هشدار داد که این ستیز تعرفهای میتواند هم فرصتی طلایی و هم تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان باشد.
وی اظهار داشت که با وجود تعرفه ۱۴۵ درصدی برای کالاهای چینی، تعرفه محصولات ایرانی تنها 1 درصد است و این اختلاف قابل توجه باید تولیدکنندگان را به سمت هوشمندی بیشتر سوق دهد. زاده تاکید کرد که این شرایط میتواند سبب ناترازی در بازار بینالمللی کفش شود و تولیدکنندگان باید آمادگی لازم برای ورود به بازارهای هدف را داشته باشند.
رئیس انجمن کفش ماشینی قم به عدم تکرار فرصتسوزی مشابه به بحرانهای پیشین مانند جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت که مذاکرات ایران و آمریکا نباید مانع از پیشبرد برنامههای توسعهای تولیدکنندگان شود. او خاطرنشان کرد که تولیدکنندگان باید از اخبار مذاکرات فاصله بگیرند و به جای محدود شدن به بازار کشورهایی با مرزهای مشترک، به دنبال گسترش سبد صادراتی خود به کشورهای مختلف باشند.
زاده همچنین بر ضرورت بهبود سازوکار مالی در فضای بینالمللی تأکید کرد و گفت: "اگر امسال صادرات ما ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد کند، این امر امیدوارکننده است، اما نباید به کشورهای با اقتصاد ضعیف وابسته شویم، زیرا تحریمهای جهانی میتواند روابط تجاری ما را به خطر بیندازد."
با چنین تحلیلی، زاده خستگی و روزمرگی را خطرناک دانسته و از تمامی تولیدکنندگان خواست تا با دقت و هوشیاری به بازار و فرصتهای جدید توجه کنند و از جا ماندن از تحولات جهانی جلوگیری نمایند.