به گزارش خبر پایگاه اطلاع رسانی سپهر، نمایشگاه سلیمانیه به عنوان یکی نمایشگاه تخصصی صنعت چرم و کفش اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد. این در حالی است که بنا بر این بود که این رویداد تخصصی بهمن ماه امسال برگزار شود اما به دلیل نزدیکی به برگزاری نمایشگاههای داخلی مجریان تصمیم گرفتند برای بهره وری بیشتر شرکت کنندگان، زمان برگزاری این نمایشگاه را به تعویق بیندازند.
نکته قابل تامل در خصوص اولین نمایشگاه تخصصی کیف، کفش و چرم ایران اینکه از سوی بخش دولتی برای شرکتهای حاضر در این رویداد سوبسیدهایی در نظر گرفته شده است. به طوری که شهرام دانشور، مجری این نمایشگاه در این خصوص گفت: معمولا نمایشگاه هایی که خارج از کشور برگزار میشود به دلیل اینکه قیمتها بسیار بالا است و متری ۲۸۰ تا ۳۲۰ دلار حداقل برای هر متر مربع غرفه در نظر گرفته میشود آنچنان نمیتواند متراژ بالایی داشته باشد. اما نمایشگاه ما به خاطر اینکه حمایت دولت را جذب کرده ایم و هر دو دولت همکاری سازندهای را دارند، در نتیجه یک یارانه ویژه برای حضور تولید کنندگان در این نمایشگاه تخصیص داده شده است.
پذیرای ۱۰۰ تولیدکننده در نمایشگاه سلیمانیه خواهیم بود
دانشور افزود: در واقع با گرفتن این یارانه، به جای پرداخت ۳۲۰ دلار به ازای هرمتر غرفه، تولیدکنندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاه متری ۸۵دلار پرداخت خواهند کرد و میشود گفت کمتر از یک سوم قیمت واقعی را تولیدکنندگان پرداخت میکنند و مابقی آن را بخش دولتی پرداخت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با این تفاسیر مطمئن هستیم نمایشگاه بسیار عالی برگزار خواهد شد اما باز هم فضایی که به ما دادهاند ۴هزار متر است که عملا ۲هزار متر آن را میتوانیم غرفه بندی کنیم و نهایتا میتوانیم پذیرای ۱۰۰ تولیدکننده باشیم.
دانشور همچنین در خصوص اهمیت این رویداد خاطر نشان کرد: نمایشگاه سلیمانیه اولین نمایشگاه تخصصی صنعت چرم و کفش ایران است که در کشور عراق و شهر سلیمانیه برگزار خواهد شد. تا الان چنین نمایشگاهی در هیچ کشوری برگزار نشده است و معمولا تولیدکنندگان ایران در نمایشگاههایی که شرکت کردهاند در قالب یک پاویون حضور داشتهاند. اما الان این نمایشگاه تخصصی و برای کشور ایران است.
نمایشگاه سلیمانیه؛ نقطه عطفی برای تولیدکنندگان صنعت کفش ایران
دانشور خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه اقلیم کردستان عراق تعاملات بسیار ویژهای با تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی دارد و اکثرا محصولات مصرفی کشور عراق از ایران تامین میشود این نمایشگاه میتواند برای تولیدکنندگان ما یک نقطه عطفی باشد و بازار کشور عراق را میتوانند کاملا به دست بگیرند. به عبارت دیگر چون تمام تجار و بازرگانان عراق با ایران همکاری زیادی دارند این نمایشگاه میتواند موجب حضور فعال تولیدکنندگان در عراق شود.
وی تصریح کرد: در این راستا ما تبلیغات گستردهای برای نمایشگاه در نظر گرفتهایم تا عملا با این تبلیغات بتوانیم نتایج خوبی برای حضار و شرکت کنندگان رقم بزنیم. از جمله انواع تبلیغات میتوان به قراردادی که با تلویزیون عراق بسته ایم برای پخش تیزر نمایشگاه اشاره کنیم، ضمن اینکه با اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان کردستان عراق داشتیم و قرار شد تبلیغات پیامکی هم در سراسر شهرها داشته باشیم.
دانشور افزود: علاوه بر این تبلیغاتی در قالب بنر، پوستر و بیلبوردها نیز در سطح شهرهای اقلیم کردستان خواهیم داشت. ضمن اینکه دعوتنامه کشور ایران نیز در شهرهای مختلف بین تجار، بازرگانان، مغازه داران و بنکداران توزیع خواهد شد.
شرایط شرکتهای متقاضی برای حضور در نمایشگاه سلیمانیه
دانشور در پاسخ به این سوال که شرکتهای علاقمند به حضور در این نمایشگاه چه شرایطی باید داشته باشند، گفت: مسلما باید شرکتهای معتبر را در این نمایشگاه جای دهیم بخاطر اینکه اگر شرکت نامعتبری حضور یابد و پاسخگوی تقاضای کشور مقابل نباشد سوای اینکه خود تولیدکننده زیر سوال میرود اعتبار تجار کشور هم زیرسوال میرود. لذا صرفا با افرادی که مورد تایید اتحادیه ها هستند و دارای پروانه صنفی از صنعت و معدن و یا اتحادیه داشته باشند میتوانیم تعامل داشته باشیم و استعلام این شرکتها هم باید از طریق اتحادیهها انجام شود که با مشکل مواجه نشویم.
وی در پایان یادآوری کرد: اولین نمایشگاه تخصصی صنعت چرم و کفش ایران از بیست و پنجم تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ در مرکز نمایشگاههای بینالمللی سلیمانیه برگزار میشود.