به بهانه هفته پژوهش؛

پیمایش پستی، شیوه‌ای مقرون به صرفه در انجام پژوهش

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست گفت: با توجه به اینکه یکی از روش‌های جمع‌آوری داده‌های کمی در انجام پژوهش، پیمایش پستی است، پست آماده است در چارچوب عقد قرارداد و در قالب سرویس‌های ارزش افزوده، با ارسال و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، محققان و پژوهشگران را در جمع آوری داده‎های مورد نیاز یاری رساند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پیمایش پستی، شیوه‌ای مقرون به صرفه در انجام پژوهش

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، مهدی مقصودی با اشاره به اینکه در این روش، پرسشنامه‌ها از طریق شبکه پستی برای پاسخ‌دهندگان ارسال می‌شود، افزود: افراد مورد پژوهش، پرسشنامه را به‌طور خودکار و بدون دخالت پرسشگر تکمیل کرده و مجدد آن را از طریق پست، برای محقق ارسال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیمایش پستی به عنوان یک روش تحقیقی با مزایای فراوانی همراه است، افزود: یکی از اصلی‌ترین این مزایا، مقرون به صرفه بودن است. زیرا نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد و در مقایسه با پیمایش‌های تلفنی و حضوری، هزینه کمتری را در برمی‌گیرد.

مقصودی با یادآوری اینکه این روش امکان طبقه‌بندی جغرافیایی را فراهم می‌آورد و می‌تواند بخشی از جمعیت را به عنوان گروه هدف در نظر بگیرد، گفت: از دیگر مزایای آن، می‎توان به صداقت پاسخ‌دهندگان اشاره کرد. به این دلیل که غیرحضوری است و افراد راحت‌تر می‌توانند نظرات خود را در پرسشنامه قید کنند.

وی افزود: همچنین این روش به مشارکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که پرسشنامه را متناسب با زمان خود تکمیل کنند.بنابراین در سوالات باز پاسخ، فرد فرصت بیشتری برای ارایه پاسخ جامع و کامل دارد.

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه طراحی پرسشنامه به عنوان یک روش جمع آوری اطلاعات در انجام پژوهش نیازمند دقت بالایی است، تصریح کرد: سوالات باید مختصر، صریح و دقیق باشند تا پاسخ‌دهندگان به راحتی بتوانند به آن‌ها پاسخ دهند.