تاثیر جلیلی و زاکانی در انتخاب پزشکیان بعنوان رئیس جمهور منتخب

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که ۴۸ درصد اساتید دانشگاه‌های یزد معتقدند، محمد جواد ظریف و سید محمدخاتمی با ۴۲ درصد در پیروزی مسعود پزشکیان نقش کلیدی داشته اند و بعد از آن افرادی مانند آذری جهرمی بی تأثیر نبوده اند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تاثیر جلیلی و زاکانی در انتخاب پزشکیان بعنوان رئیس جمهور منتخب

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، نتایج یک تحقیق نشان می دهد که ۴۸ درصد اساتید دانشگاه‌های یزد معتقدند، محمد جواد ظریف و سید محمدخاتمی با ۴۲ درصد در پیروزی مسعود پزشکیان نقش کلیدی داشته اند و بعد از آن افرادی مانند آذری جهرمی بی تأثیر نبوده اند.

امیر ترقی نژاد (مدرس رشته امور فرهنگی و رسانه) با همکاری و راهنمایی راحله السادات میرحسینی (دانشجوی مقطع دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اصفهان، واحد خوراسگان) و آرزو زینلی (دانشجوی مقطع دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران) در تحقیقی با عنوان «نقش گروههای مرجع در پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از نگاه اساتید دانشگاههای یزد» انجام شده است که بر اساس نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و نیز از نظر روش، جزو تحقیقات توصیفی و از حیث گردآوری داده ها از شاخه پیمایشی است.

با توجه به حجم نمونه، ۳۱ عدد پرسشنامه تهیه و جهت جمع‌آوری اطلاعات در اختیار اساتید دانشگاههای یزد قرار گرفت و با تجزیه و تحلیل های انجام شده بر اساس داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک های آماری نتایج آن حاصل شده است. این روزها بحث داغ، تحلیل شیوه رأی دهی و چرایی رأی‌دهی مردم به کاندیداهاست.

فضای علمی و آکادمیک هم دهه ‌هاست درباره انتخابات و رفتار رأی‌دهی و نوع برخورد مردم با همه‌پرسی به تحقیق پرداخته و کتاب‌های اگرچه نه‌چندان زیاد، اما مفیدی در این باره منتشر شده است. بر همین اساس کنکاش پیرامون عوامل مؤثر بر رفتارهای انتخاباتی مردم در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران امری ضروری است.

بخش دیگر تحقیق نشان می دهد که ۵۲ درصد معتقدند: شبکه اجتماعی اینستاگرام در پیروزی مسعود پزشکیان نقش اساسی داشته است.

اما نکته جالب تر از آن، نقش پررنگ شبکه های اجتماعی داخلی بوده که سهم آن ۳۹ درصد است. یوتیوب پایین ترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده و نقش تلگرام و توئیتر در مقایسه با اینستاگرام و شبکه های اجتماعی داخلی کم می باشد.

در بخشی از این تحقیق یادآوری شده است که گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ ای نقش مهمی را بر عهده دارند و به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی – اجتماعی جامعه تأثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند و در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارند و بالاخره آنکه گروه های مرجع بر سبک زندگی و حتی رفتارهای روزمره کنش گران تاثیر می گذارند.

در چند دهه اخیر عوامل مختلفی همچون؛ رشد سریع جمعیت، مهاجرت‌های گسترده و توسعه شهرنشینی، توسعه ارتباطات اجتماعی، تنوع و تکثر رسانه‌ها و تحولات فرهنگی – اجتماعی جوامع و دگرگونی دیدگاه‌ها و ارزش‌ها، تأثیرات جدى در جا به جایی گروه‌های مرجع داشته است.

منبع:آرمان