به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، خودروسازان بزرگ در پاسخ به تقاضای ضعیف تر، برنامه های تولید خود را کاهش داده و از کاهش مشاغل خبر می دهند.در این حین بازار خودروهای برقی چین تا حدی به لطف حمایت دولت و زنجیره تامین قوی در حال رونق است.
اکنون که درخشش و جذابیت «مد جدید» بودن و یارانههای دولتی شروع به از بین رفتن کرده است - همراه با بازاری پر از رقابت فوقالعاده اشباع شده و عرضه قوی - خودروهای الکتریکی به سادگی فروخته نمیشوند.
این موضوع در گزارش جدید FT بود که مدعی است تغییر صنعت خودرو به سمت خودروهای برقی، که زمانی ضروری به نظر میرسید، اکنون با چالشهای جدی مواجه است.
به عنوان مثال اشاره میکند که Northvolt، بزرگترین تولیدکننده باتری اروپا، هفته گذشته اعلام ورشکستگی کرد و استراتژی صنعتی منطقه را مورد تردید قرار داد. علاوه بر این، Stellantis تعطیلی کارخانه ون خود را در بریتانیا اعلام کرد و 1100 شغل را به خطر انداخت، در حالی که فولکس واگن و فورد نیز نسبت به کاهش قابل توجه مشاغل و تعطیلی کارخانه ها به دلیل تقاضای ضعیف تر از حد انتظار خودروهای برقی هشدار دادند.
و همانطور که در اوایل این هفته اشاره کردیم، جنرال موتورز 5 میلیارد دلار هزینه برای سازماندهی مجدد تجارت چینی خود می گیرد.
اکنون ایالات متحده در معرض خطر عقب ماندن بیشتر از انتقال سبز خود است زیرا پذیرش خودروهای الکتریکی عقب مانده است و برنامه های رئیس جمهور منتخب ترامپ برای کاهش یارانه ها پیشرفت را تهدید می کند. در حالی که بایدن قصد داشت تا سال 2030 خودروهای الکتریکی نیمی از فروش خودروهای جدید را تشکیل دهند، طبق گفته FT ، آنها در سال گذشته تنها 10 درصد را به خود اختصاص دادند .
طبق گفته برنشتاین، خودروسازان برنامههای تولید خود را کاهش دادهاند و انتظار میرود تولید خودروهای برقی ایالات متحده تا 50 درصد و برنامههای اروپایی تا 29 درصد در سال آینده کاهش یابد. پیش بینی می شود تا سال 2025 سهم بازار خودروهای برقی در اروپا به 23 درصد و در ایالات متحده به 13 درصد برسد.
FT گزارش داد که رشد آهسته استقبال از EV در سطح جهان ناشی از هزینه های اولیه بالا، نگرانی در مورد زیرساخت های برد و شارژ، و محو شدن مزیت های قیمت انرژی به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی است.
افزایش نرخ بهره هزینه های اجاره را بیشتر افزایش داده است. در اروپا، قیمت خودروهای برقی از 40000 یورو در سال 2020 به 45000 یورو امروز افزایش یافته است که بسیار بالاتر از 20000 یورویی است که بسیاری از مصرف کنندگان مایل به پرداخت هستند.
در همین حال، یارانههای ناسازگار دولتی منجر به پذیرش نابرابر شده است، با کاهش مشوقهای آلمان و فرانسه، که نگرانیهایی را در مورد کاهش فروش خودروهای الکتریکی و از دست دادن شغل در صنعت خودرو ایجاد کرده است.
در مقابل، چین با موفقیت استراتژی خودروهای الکتریکی خود را ادغام کرده است و از ابتکارات، یارانه ها و زنجیره تامین قوی برای تسلط بر بازار استفاده می کند. بیش از نیمی از خودروهای جدید فروخته شده در چین اکنون خودروهای برقی یا پلاگین هیبریدی هستند که به کمک قیمت رقابتی و فناوری نوآورانه داخل خودرو کمک میکند.
اروپا که توسط اصول بازار آزاد محدود شده است، نمی تواند با مدل دولت محور چین مطابقت داشته باشد و به اعمال تعرفه بر واردات خودروهای برقی چینی متوسل شده است. علیرغم موانع، خودروسازان در اروپا همچنان خوش بین هستند و مدل های مقرون به صرفه EV کمتر از 25000 یورو را برای دستیابی به اهداف سخت گیرانه تر آلایندگی برنامه ریزی می کنند و هدف آن متعادل کردن کاهش هزینه با افزایش علاقه مصرف کنندگان به فناوری الکتریکی است.
دانیل روسکا، تحلیلگر برنشتاین، نتیجه گیری کرد: «پیش بینی تولید خودروهای برقی برای سال 2025 ظاهراً فقط به یک جهت پیش رفته است - و آن جهت رو پایین است.